Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på det meste du lurer på rundt Joule og elsykkelabonnement. Hvis du ikke finner svar på det du lurer på, ta kontakt med oss på hei@joule.no, så hjelper vi deg videre!

Veibeskrivelse

Hvordan finner jeg frem til lager og verkstedet?

Adressen vår er Gjerdrums vei 11, 0484 Oslo.

Her kommer info om hvordan man finner frem:

  • Når du står vendt mot kontorlokalene i Gjerdrums vei 11 går du mot venstre helt til enden av bygget.
  • Ved enden av bygget går du opp en liten svinget bakke og vil da se noen innkjørseler som fører til garasjeporter.
  • Vår inngang er den andre garasjeporten fra bakkeplan. Der vil du kunne se en glassrute med sykkelverksted og ett Joule flagg. Vink til mekanikeren bak ruta eller ring på, så slipper han deg inn!

Lenke til Google Maps med eksakt lokasjon her: Gjerdrums vei 11, 0484 Oslo

Joule og elsykkelabonnement

Hvordan fungerer et elsykkelabonnement fra Joule?

Hvis du abonnerer på elsykkel fra Joule betaler du en fast månedspris som inkluderer din egen elsykkel, lås, tyveriforsikring, 2 x service i året, i tillegg til piggdekk på vinterstid. 

Du kan velge mellom å abonnere uten bindingstid (månedsabonnement) eller med 12 måneds binding (årsabonnement).

Les mer om Joule sin tjeneste her.

Hva er inkludert i et elsykkelabonnement fra Joule?

Følgende er inkludert i alle våre elsykkelabonnement:

  • Valgfri elsykkel fra vår portefølje
  • Forsikringsgodkjent sykkellås
  • Tyveriforsikring med egenandel fra Tryg
  • 2 x service i året
  • Vinterdekk dersom du beholder elsykkelen i vinterhalvåret

Hvor gammel må jeg være for å være kunde hos Joule?

Leietaker må ha fylt 18 år for å ha et elsykkelabonnement hos Joule.

Kan jeg bruke elsykkel fra Joule til kommersielle formål (f.eks. budtjeneste)?

Elsykkelen kan kun brukes til privat bruk, herunder pendling til jobb og private turer.

Elsyklene skal ikke brukes i bud- eller leveringstjeneste (herunder Wolt og Foodora) eller til annet arbeid hvor elsykkelen er et sentralt transportmiddel. Ta gjerne kontakt på hei@joule.no dersom du er usikker eller har behov for avklaring knyttet til bruken av elsykkelen.

Dersom kunden bryter med disse retningslinjene, vil Joule terminere abonnementet og et
gebyr vil pålegges kunden.

Vi håper å kunne levere Joule-abonnementer til budtjenester snart, vennligst gi beskjed til din arbeidsgiver dersom du er interessert i å kunne leie elsykkel gjennom Joule.

Hvor i landet tilbyr Joule sin abonnementstjeneste?

Foreløpig tilbys Joule elsykkelabonnement i Oslo, Bærum, Lørenskog, Oppegård, Kolbotn og Lillestrøm.

Kan jeg reservere elsykkel frem i tid?

Når du bestiller elsykkelabonnement fra Joule kan du velge utleveringstidspunkt. Normalt vil du kunne velge leveringsdato 5-120 dager frem i tid.

For at elsyklene skal være mest mulig i bruk og alle kunder skal ha mulighet til å utvide sin leieperiode, er det dessverre ikke mulig å reservere elsykkel i et spesifikk tidsrom. Du sier opp måneden før du ønsker å avslutte abonnementet.

Hvorfor leverer eller henter dere ikke utenfor de definerte postnumrene?

For å hente og levere ut elsykler bruker vi vår logistikkpartner Wanda. De utvalgte postnumrene er begrenset utfra Wanda sitt leveringsområde.

Tilbyr dere bedriftsabonnement?

Ja, våren 2023 lanserer vi muligheten for bedriftsabonnement!

Hvis du er nysgjerrig på hvordan vi i Joule kan hjelpe deg med å redusere CO2-avtrykket til bedriften, ta gjerne kontakt på hei@joule.no for en uforpliktende prat.

Hvilken elsykkel bør jeg velge?

Hva er forskjell på høyt og lavt innsteg?

Høyt innsteg gir en mer fremoverlent sittestilling og vil føles sportslig. Den kan imidlertid være mindre behagelig å stige av og på.

Lavt innsteg er praktisk dersom du har begrenset med bevegelighet i bein og hofter, eller om du skal sykle til og fra jobb eller butikken i hverdagsklær. For modellene fra Giant vil lavt innsteg oppleves like sportslig som ved høyt innsteg.

Kan jeg feste barnesete eller sykkelvogn på elsykkelen jeg abonnerer på?

Ja, alle elsyklene (bortsett fra Superior 6030 Trekking) har mulighet for å feste barnesete.

Er du usikker på hvilket barnesete som passer til elsykkelen du har, anbefaler vi at du spør hos forhandleren av barnesete/barnevogn for å få riktigst mulig retningslinjer.

Bestilling, endring og avslutning av abonnement

Alle syklene er utsolgt, hvordan får jeg bestilt?

Vi får stadig påfyll av nye elsykler. Sett deg på venteliste ved å trykke på elsykkelen du ønsker å bestille, velg passende størrelse og deretter trykk på "sett deg på venteliste".

Når elsykkelen du står på venteliste for er klar for bestilling, vil du få et automatisk varsel på e-post eller sms.

Det å sette seg på venteliste regnes ikke som et kjøp, det vil si at du står fritt til å ombestemme deg i fremtiden.

Kan jeg bytte elsykkel etter jeg har bestilt abonnement?

Ta kontakt med oss på hei@joule.no dersom du ønsker å bytte størrelse eller elsykkelmodell, så hjelper vi deg med neste steg.

Blir jeg kredittsjekket ved opprettelse av abonnement?

Ja, det vil bli foretatt en automatisk kredittsjekk når du bestiller elsykkel fra oss.

Dersom du har betalingsanmerkninger, er registrert som utvandret, eller ikke har registrert inntekt de siste to årene, vil kredittsjekken bli avvist og du vil få en feilmelding som forhindrer deg å fullføre bestillingen.

Hvordan avslutter jeg et abonnementet?

Du kan avslutte et abonnement senest fem (5) dager før neste betaling. Avslutning kan gjøres ved å trykke på "kanseller" i din brukerprofil på vår nettside.

Hva koster levering og henting?

Det er gratis å hente og levere elsykkelen til vårt lager i Nydalen.

I tillegg er første hjemlevering er inkludert i abonnementet. Etter det koster frakt av elsykkelen 188 kr per vei. Frakt håndteres av vår logistikkleverandør, Wanda.

Vedlikehold og skader

Hva gjør jeg hvis elsykkelen har blitt skadet eller ødelagt?

Hvis sykkelen din har blitt skadet eller ødelagt ber vi om at du tar kontakt med oss på e-post til hei@joule.no.

Beskriv hvilke skader sykkelen din har, og om sykkelen trenger service for å brukes. Vi tar deretter kontakt med deg så fort vi har mulighet.

Hva må jeg gjøre for å ta vare på elsykkelen jeg abonnerer på?

Det viktigste du gjør for å ta vare på elsykkelen er:

1) Ha nok luft i dekkene
Ved hyppig bruk anbefaler vi å sjekke dekkene en gang i uken. I snitt bør du forvente å fylle luft i dekkene rundt en gang i måneden. Anbefalt trykk for de medfølgende dekkene er 3,5 bar og maksimalt trykk er 4 bar.

2) Jevnlig vaske av elsykkelen
Elsykkelen varer lenger når den holdes ren. For en vanlig vask kommer du langt med vann og en klut, og dersom den er særlig skitten kan du bruke litt Zalo og en vanlig skurebørste. Hageslangen kan også benyttes, men ikke bruk høytrykkspyler da den kan presse vann inn i elektronikk, kulelager og motor.

Les mer om bruk og vedlikehold av elsykkel i din brukermanual.

Elsykkelen lager en rar lyd og/eller giret hopper av, hva gjør jeg?

Vi anbefaler at du først prøver å stramme girvaieren på elsykkelen.

Elsykkelen du nå har fått er relativt ny. I alle nye girsystemer strekker vaieren seg litt den første tiden. Dersom du opplever at sykkelen tikker eller at du opplever at giret hopper, så kan du stramme vaieren ved å vri på skruen på giret på bakhjulet.

Det er kun små justeringer som skal til. Vri kun en kvart runde mot klokken av gangen før du gjør en test. 

Se bilde og forklaring i din brukermanual.

Tyveri og tyveriforsikring

Hva gjør jeg hvis elsykkelen blir stjålet eller skadet i forbindelse med tyveriforsøk?

Hvis elsykkelen din blir stjålet, eller du har fått skader på elsykkelen i forbindelse med tyveriforsøk, skal du ta kontakt med Joule så snart som mulig. Du vil deretter få informasjon om neste steg.

Kontakt oss på hei@joule.no.

Hva må jeg vite om parkering for å sikre at et tyveri blir dekket av forsikringen?

For å være dekket av vår forsikringsavtale, er det en forutsetning at du parkerer sykkelen riktig. Elsykkeltyveri er dessverre svært utbredt, og ved å følge disse retningslinjene reduserer du sannsynligheten for tyveri betraktelig.

Sykkellås: Det er viktig å bruke den medfølgende sykkellåsen hver gang sykkelen parkeres. Tre låsen gjennom både sykkelrammen, om mulig gjennom ett av hjulene, og rundt en fast konstruksjon (lyktestolpe, sykkelstativ e.l.).

Batteri: Dersom du parkerer på offentlig grunn (f.eks. bakgård uten adgangskontroll, utenfor spisested/butikk e.l.) uten å ha sykkelen under oppsyn anbefaler vi at batteriet tas av og med.

Egenandelen er det samme om hele elsykkelen eller kun batteriet blir stjålet.

Parkering på nattestid: Parkering av sykkelen på offentlig grunn (f.eks. bakgård uten adgangskontroll, utenfor spisested/butikk e.l.) over natten skal unngås, da sannsynligheten for et tyveri øker betraktelig.

Hvis elsykkelen parkeres utendørs over natten, selv i bakgård med adgangskontroll, anbefaler vi å ta med batteriet inn.

Dersom du oppbevarer sykkelen i en bod, er det krav til kvaliteten på låsen for at tyveriforsikringen skal være gyldig. Er du i tvil, anbefaler vi i tillegg å låse elsykkelen med sykkellåsen.

Vilkårene for tyveriforsikringen er beskrevet i detalj under Leievilkår og betingelser.

Hva dekkes, og ikke dekkes, av tyveriforsikringen fra Tryg?

Alle elsykkelabonnement fra Joule inkluderer tyveriforsikring med egenandel på 3000,- fra Tryg. Egenandelen er det samme, uavhengig om det er batteri eller hele elsykkelen som blir stjålet.

Under er en oppsummering av hva som dekkes og ikke dekkes av tyveriforsikringen. Les fullstending forsikringsavtale under Leievilkår og betingelser.

Tyveriforsikringen dekker:

  • Tyveri etter innbrudd
  • Ran og tyveri
  • Tyveri og skade på låst elsykkel og batteri

Tyveriforsikringen dekker ikke:

  • Tyveri eller skade som oppstår i forbindelse med utleie fra sluttbruker
  • Skade eller tyveri som følge av underslag eller ulovlig innehav
  • Tap av eller skade på programvare eller data på elektronisk display
  • Skade eller tyveri som følge av bedrageri
  • Alle typer skader på batterier, dog dekkes tyveri av elsykkelbatteriet
  • Tap av sykkel på grunn av at den forlegges eller mistes
  • Tyveri som begås av familiemedlem, leieboer, utleier og lignende
  • Skade som påføres med hensikt eller gjennom grov uaktsomhet
  • Skade som omfattes av en garanti og/eller tjenesteavtale eller der reklamasjonsrett kan gjøres gjeldende